zondag 10 maart 2013

Oscar, Jan Siebelink


Titel: Oscar
Auteur: Jan Siebelink
Uitgeverij: De Bezige Bij
Jaar van uitgave: 2012
Pagina’s: 125

Link naar samenvatting:

Link naar biografie Jan Siebelink:

Gelezen recensies:

Vergelijking Recensies & eigen mening

De auteur van de door mij als eerst gelezen recensie (Volkskrant) waardeert de stijl die Siebelink in zijn roman ‘Oscar’ aanneemt zeer. De recensent geniet van de manier waarop het verhaal is geschreven meer dan het verhaal opzich. Zo merkt hij aan het eind op dat de kracht van Jan Siebelinks nouvelle schuilt in de details in plaats van in het verhaal zelf. Ik ben ook van mening dat Siebelink er inderdaad in is geslaagd de spanning op te bouwen.  De auteur van tweede recensie (www.recensieweb.nl) vindt echter dat de nouvelle wat ‘hijgerig’ begint. De lezer wordt in één keer met heel veel informatie geconfronteerd.  Ik zelf had geen moeite met deze manier van beschrijven omdat het maar een kort verhaal is. Jan Siebelink werkt  toe naar het doemscenario wanneer Id overlijdt. Hier overlappen twee spanningsbogen elkaar, zo merkt ook Daan Stoffelsen (tweede recensie) op. Aan de ene kant heb je de onbeantwoorde liefde van Oscar voor Esmee en aan de andere kant ook de gruwelen van Ids dood.


Ik ben het voornamelijk eens met de eerste recensie omdat ik vindt dat het psychologische aspect van het boek iets beter uit gewerkt had mogen worden, of in ieder geval wat  verrassender. Ik prijs echter wel de stijl van Siebelink, dat het boek tot een echte pageturner maakt. De verwarring die hij schept met zijn manier van beschrijving vind ik ook zeer bewonderenswaardig

Geen opmerkingen:

Een reactie posten